Task 3.1

English version

 

 Online training course “Course design essentials”

Ukrainian partners learn from the European experience of creating effective training courses

ЕRASMUS+ project “Developing Future Educators’ Digital Competence Through Introducing Robotics into Curriculum” (Grant Agreement № 101179514 – EduRob)

On May 26, 2025, representatives of Ukrainian partner universities, started their learning on the online course dedicated to the fundamentals of educational course design and development. The training is being conducted withing the framework of Work Package 3: “Introducing Robotics Component of Digital Competence into Teachers’ Curriculum” (Task 3.1). With the support of European partners, objectives, tasks, learning outcomes, and competencies of the course were defined; curriculumб which includes a specified course roadmap, selected relevant topics, and types of assessment, was developed.

This course introduces participants from Ukraine to the core principles and approaches to course development used in European Union universities. The course consists of six instructional weeks. During the first week, with the support of trainer Oleksandra Golovko (University of Tartu, Estonia), participants explored key aspects of the topic “Learning and Teaching at University”. They became acquainted with the best teaching practices at the University of Tartu. Teachers examined the main components of the psychology of learning that help enhance the educational process and ensure effective material retention.

One of the highlights was getting to know each other part  when everyone had the opportunity to share their own teaching experience and understanding of what teaching and learning methods are. The topic of feedback and reflection, which is essential for an effective learning process, also received considerable attention from the participants.

As a part of the course, participants also engage in forum discussions where they address current issues and share their perspectives on the course material. In addition, synchronous sessions are a mandatory component of the course, providing participants with opportunities to communicate, share experiences and impressions, and give and receive constructive feedback.

This course serves as a necessary foundation that will enable the educators, members of the EduRob project working group, to develop their own educational courses on integrating robotics into the learning process at various levels of education in Ukraine.

 

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them”.

Ukrainian version

Онлайн-курс «Основи розробки курсів»

Як українські партнери переймають європейський досвід створення ефективних навчальних курсів

ЕРАЗМУС+ проєкт “Developing Future Educators’ Digital Competence Through Introducing Robotics into Curriculum” («Розвиток цифрової компетентності майбутніх освітян через упровадження робототехніки в навчальні програми») Грантова угода № 101179514 – EduRob)

 

26 травня 2025 року розпочалося навчання представників українських університетів-партнерів, яке присвячено основам дизайну та розробки освітніх курсів. Навчання проводиться в рамках реалізації Робочого пакета 3 «Упровадження робототехніки як компонента цифрової компетентності до навчальної програми підготовки вчителів» (Завдання 3.1.). За підтримки європейських партнерів було визначено мету, завдання, результати навчання та компетентності курсу; розроблено навчальну програму, а саме специфіковано дорожню карту, обрано релевантні теми та види оцінювання. Отже, цей курс знайомить учасників з України з основними принципами та підходами до розробки освітьного компоненту, які існують в університетах країн Європейського Союзу.

Курс складається з шести навчальних тижнів. На першому тижні за підтримки тренера Олександри Головко (Тартуський університет, Естонія) учасники розглядали ключові аспекти теми «Навчання та викладання в університеті», а також ознайомились із найкращими практиками викладання у Тартуському університеті. Викладачі розглянули основні компоненти психології навчання, що допомагають покращити навчальний процес та забезпечують ефективне засвоєння матеріалу.

Цікавим моментом стало знайомство учасників, коли всі бажаючи мали змогу поділитися власним досвідом викладання та розумінням того, що таке методи навчання та викладання. Не залишилася поза увагою викладачів й тема фідбеку та рефлексії, яка є основою для ефективного навчального процесу.

В рамках виконання курсу учасники також використовують формат форуму, де обговорюють актуальні питання та висловлюють свою думку з приводу того матеріалу, який вони пройшли на курсі. Окрім того, обов’язковими елементами курсу є синхронні сесії, які дають учасникам змогу поспілкуватися та поділитися враженнями та досвідом, дати та отримати конструктивний фідбек.

Цей курс є тією необхідною базою, яка допоможе викладачам, членам робочої групи проєкту EduRob, у майбутньому створити власні освітні курси з упровадження робототехніки в навчальний процес на різних етапах освіти в Україні.

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them”.