День 3-5
Study visit to Estonia
09-13 June, 2025
(Days 3-5)
ЕRASMUS+ project “Developing Future Educators’ Digital Competence Through Introducing Robotics into Curriculum” (Grant Agreement № 101179514 – EduRob)
The study visit of the representatives of Ukrainian universities, participating in the EduRob project, to Estonia is going on. Thus, the third day of the visit (June 11, 2025) was planned and conducted in such a way that the participants had the opportunity to visit educational institutions in Tartu that specialize in introducing robotics into the educational process. Participants had an interesting and informative tour around Kinnike Kindergarten in Tartu, conducted by Ülle Västrik. Ukrainian teachers were observing how classes on robotics were held, deepened in the methods of using robotics in the educational process (Qobo, Matatalab Lite, Tale-Bot, Codey Rocky, Matatalab Pro Set, Wedo 2.0), asked many questions about the use of educational robots in the educational process. In the afternoon, Ukrainian delegation visited the Library of the University of Tartu, which is one of the oldest and largest scientific libraries in Estonia. Representatives of Ukraine had the opportunity to get acquainted with the organization of the library space and the peculiarities of working with various literature. This day these was also a visit to the Tartu private school Tartu Earkool, in the infrastructure of which there is a special Hobby School HuviTERA, which is interesting for children. The school’s specialists held a seminar “Using Robots in Extracurrirula Learning” for Ukrainian teachers. It aroused considerable interest among Ukrainian colleagues cause it covered the most essential isues of using robotics out-of-class. Participants enjoyed a tour of the classrooms of a private school, especially specialized ones: pottery, woodworking workshop, cooking class, design workshop, and photo creation class. The day ended with an excursion to the University of Tartu Museum, where the participants were introduced to the history of the university.
Participants spend the fourth and fifth days of the study visit (June 12-13, 2025) in a beautiful Estonian city of Rakvere, where they visited a municipal kindergarten, state gymnasium, secondary school, and Social and Welfare Services Laboratory. The communication of the Ukrainian delegation with the employees of these Estonian educational institutions took place in a relaxed and friendly atmosphere. The teachers asked many questions about the features of implementing educational robots in the educational process both at the preschool level and at the stage of primary and general secondary education. At the end of the visit the participants had the opportunity to work with various educational robots in the kindergarten, which made them totally confident of the importance of using educational robotics.
The study visit of the Ukrainian delegation ended with an exchange of impressions from the productive week spent in Estonia. We hope that the experience gained by the participants of the EduRob project will be useful in the process of further active implementation of the project ideas.
“Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them”.
Ukrainian version
Навчальний візит до Естонії
(9-13 червня 2025)
(День 3-5)
ЕРАЗМУС+ проєкт “Developing Future Educators’ Digital Competence Through Introducing Robotics into Curriculum” («Розвиток цифрової компетентності майбутніх освітян через упровадження робототехніки в навчальні програми») Грантова угода № 101179514 – EduRob)
Продовжується навчальний візит представників українських університетів, які беруть участь у проєкті EduRob, до Естонії. Так, третій день візиту (11 червня 2025р.) було сплановано та проведено таким чином, що учасники отримали змогу відвідати заклади освіти Тарту, які впроваджують робототехніку в навчальний процес. Цікавою та пізнавальною стала екскурсія дитячим садком Kinnike м.Тарту, яку провела Ülle Västrik. Учасники спостерігали, як проходять заняття з дітьми, познайомились з різноманітними методиками використання освітньої робототехніки (Qobo, Matatalab Lite, Tale-Bot, Codey Rocky, Matatalab Pro Set, Wedo 2.0) та поставили багато запитань щодо використання навчальних роботів в освітньому процесі. У другій половині дня відбулося декілька різних візитів. Перший до бібліотеки Тартуського університету, однієї із найдавніших та найбільших наукових бібліотек Естонії. Представники та представниці України мали можливість познайомитись з організацією бібліотечного простору, особливістю роботи з різноманітною літературою. Наступний візит був до Тартуської приватної школи Tartu Earkool, в інфраструктурі якої функціонує особлива цікава для дітей школа Hobby School HuviTERA. Фахівці школи провели для українських педагогів семінар «Використання робототехніки у позашкільній діяльності», який викликав неабияку зацікавленість серед українських колег. Для учасників візиту провели екскурсію навчальними аудиторіями приватної школи, познайомили зі спеціалізованими класами: гончарства, майстерні роботи по дереву, класу кулінарії, конструкторської майстерні, класу створення фото. Закінченням дня стала екскурсія до музею Тартуського університету, підчас якої учасники ще більше заглибилися в історію університету.
Четвертий і п’ятий дні навчального візиту (12-13 червня 2025р.) учасники провели у м.Раквере, де відвідали муніципальний дитячий садок, державну гімназію, Лабораторію по наданню соціальних послуг та середню загальноосвітню школу. Спілкування української делегації зі співробітниками цих закладів освіти Естонії проходило у невимушеній обстановці. Викладачі ставили багато запитань щодо особливостей імплементації навчальний роботів в освітній процес як на дошкільній ланці, так й на етапі початкової та загальної середньої освіти. На базі дитячого садочка учасники мали змогу попрацювати з різноманітними освітніми роботами та на власному досвіді переконатися у важливості використання освітньої робототехніки.
Навчальний візит української делегації завершився обміном враженнями від продуктивного тижня, проведеного в Естонії. Сподіваємося, що досвід, який отримали учасники проєкту EduRob від України, стане в нагоді в процесі подальшої активної імплементації проєктних ідей.
“Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them”.