Tasks 2.1, 2.3, 2.4

10 грудня 2025 року відбулися перші вебінари в рамках реалізації робочого пакету 2 Міжнародного проєкту ERASMUS+ “Developing Future Educators’ Digital Competence Through Introducing Robotics into Curriculum” (Грантова угода № 101179514 – EduRob). Метою даного робочого пакету є ознайомлення з підходами ЄС до використання робототехніки в освіті та їх адаптація до українських закладів вищої освіти; організація навчального візиту до Австрії для спостереження за використанням робототехніки в освітніх установах різних рівнів (дошкільна, початкова та середня освіта); підвищення цифрової компетентності викладачів українських університетів щодо використання робототехніки в освіті та запуск відповідного обладнання в університетах України. Три вебінари («Робототехніка в дошкільній освіті», «Робототехніка та цифрова компетентність в початковій освіті» та «Робототехніка та цифрова компетентність в середній освіті» проводилися європейским партнером проєкту – фахівцями Graz University of Technology, Австрія. Учасниками вебінарів стали робочі групи університетів-партнерів, які представляли дошкільну, початкову та середню освіту. Українські учасники отримали цінну інформацію, яка допоможе сприяти подальшому впровадженню робототехніки на різних ланках освіти в Україні. Викладачі також дізналися, як розв’язувати проблемні питання, пов’язані з технологіями та зміцнювати цифровий потенціал своїх закладів вищої освіти.
Проведення перших вебінарів у межах робочого пакету 2 проєкту ERASMUS+ EduRob стало важливим кроком у розвитку цифрової компетентності викладачів та інтеграції робототехніки в українську освіту. Учасники отримали змістовні європейські практики від експертів Graz University of Technology, що дозволить ефективно адаптувати підходи ЄС до національних умов. Отримані знання сприятимуть подальшому впровадженню робототехніки на дошкільному, початковому та середньому рівнях освіти, а також допоможуть викладачам розв’язувати технологічні виклики та зміцнювати цифровий потенціал своїх закладів вищої освіти. Таким чином, вебінари стали потужним стартом для реалізації цілей проєкту та формування сучасного освітнього середовища в Україні.


On December 10, 2025, the first webinars were held within the framework of Work Package 2 of the international ERASMUS+ project “Developing Future Educators’ Digital Competence Through Introducing Robotics into Curriculum” (Grant Agreement No. 101179514 – EduRob). The objectives of this work package are: to get acquainted with EU approaches to using Robotics in education, to adapt them to Ukrainian HEIs: to organise a study visit to Austria to observe the use of Robotics in educational institutions of different levels (preschool, primary school and secondary school stage): to improve UA university teachers’ digital competence in using Robotics in education (courses with a different focus); to Install procured equipment and launch a EduRob in UA universities. Three webinars (“Robotics in Preschool Education”, “Robotics and Digital Competence in Primary Education”, and “Robotics and Digital Competence in Secondary Education”) were delivered by the project’s European partner — experts from Graz University of Technology, Austria. The webinar participants, working groups from partner universities representing preschool, primary and secondary education, received valuable information that will help promote the further introduction of robotics at different levels of education in Ukraine. Teachers also learned how to address technology-related challenges and strengthen the digital capacity of their higher education institutions.
The organisation of the first webinars within Work Package 2 of the ERASMUS+ EduRob project became an important step in developing teachers’ digital competence and integrating robotics into Ukrainian education. The participants gained substantial European experience from experts of Graz University of Technology, which will help effectively adapt EU approaches to the national context. The acquired knowledge will facilitate the further implementation of robotics in preschool, primary and secondary education, as well as support teachers in overcoming technological challenges and enhancing the digital potential of their institutions. Thus, the webinars became a powerful start for achieving the goals of the project and building a modern educational environment in Ukraine.

 

“Co-funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them”.