Викладачі МДПУ імені Богдана Хмельницького в межах проєкту EPERE здійснили навчальний візит до Еребру (Швеція)
26–28 листопада 2025 року викладачі Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького — Олександр Теліков (кафедра психології) та Євген Топалов (кафедра германської філології та методики викладання германських мов) — разом із представниками Державного Університету Марії Кюрі-Склодовської (Польща), Криворізького державного педагогічного університету (Україна), Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка (Україна), в межах проєкту ”EPERE: Enhancing the Participation of and Ensuring the Right to Education for Children with Intellectual Disability: Developing Capacities and Opportunities” взяли участь у навчальному візиті до міста Еребру (Швеція), який було організовано Університетом Еребру (Швеція).
Програма передбачала знайомство з роботою шведських закладів освіти різних рівнів — від дошкілля до старшої школи, включно з установами, що працюють з дітьми та молоддю з інтелектуальними порушеннями. Українські викладачі відвідали низку шкіл та гімназій, спостерігали за уроками, ознайомилися з методами інклюзивної освіти та системами супроводу учнів.
Також учасники взяли участь у професійних зустрічах, семінарах та ознайомилися з моделями Work-Based Learning на місцевих підприємствах.
Окремою подією став науковий семінар в Університеті Еребру “School and Education in Wartime Ukraine”, під час якого обговорювалися актуальні виклики української освіти.
Отриманий досвід сприятиме розвитку міжнародної співпраці МДПУ та впровадженню сучасних інклюзивних практик у підготовку майбутніх педагогів та психологів.
Lecturers of Bogdan Khmelnitsky Melitopol State Pedagogical University made a study visit to Örebro (Sweden) within the EPERE project.
On 26–28 November 2025, lecturers of Bogdan Khmelnitsky Melitopol State Pedagogical University — Oleksandr Telikov (Department of Psychology) and Yevhen Topalov (Department of Germanic Philology and Methods of Teaching Germanic Languages) — together with representatives of Maria Curie-Skłodowska University (Poland), Kryvyi Rih State Pedagogical University (Ukraine), and Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University (Ukraine), participated in a study visit to the city of Örebro (Sweden) within the project “EPERE: Enhancing the Participation of and Ensuring the Right to Education for Children with Intellectual Disability: Developing Capacities and Opportunities.”
The visit was organised by Örebro University (Sweden).
The program included familiarisation with the work of Swedish educational institutions at various levels — from preschool to upper secondary school — including institutions that work with children and youth with intellectual disabilities. The Ukrainian lecturers visited a number of schools and gymnasiums, observed lessons, and learned about methods of inclusive education and systems for supporting students.
The participants also took part in professional meetings, seminars, and studied models of Work-Based Learning at local enterprises.
A separate event was the academic seminar at Örebro University titled “School and Education in Wartime Ukraine,” during which the current challenges faced by Ukrainian education were discussed.
The experience gained will contribute to the development of international cooperation for MSPU and the implementation of modern, inclusive practices in the training of future teachers and psychologists.


